Każdego dnia przeglądasz ulubione blogi, kanały i konta na Instagramie. Podobają Ci się publikowane zdjęcia i treści, nabierasz zaufania do rekomendacji kolejnych twórców, coraz częściej sięgasz po ich polecenia. Być może jeszcze tego nie wiesz, ale właśnie pomagasz tworzyć całkiem nowy i przyszłościowy zawód.

INFLUENCER – KTO TO JEST? JAK NIM ZOSTAĆ?


Influencer – osoba wpływająca na decyzje i opinie swoich odbiorców


Do niedawna panował całkiem wyraźny podział na osoby prowadzące blogi, kanały czy konta na Instagramie. Dziś, chociaż trudno ukryć konkurencję pomiędzy tymi gałęziami, wrzuca się wszystkich do jednego worka i nazywa Influencerami. Nazwę profesji zaczerpnięto oczywiście z języka angielskiego – influence to nic innego jak w pływ i oddziaływanie, a więc Influencer to “osoba popularna w internecie, aktywnie udzielająca się w mediach społecznościowych i wywierająca silny wpływ na opinie swoich odbiorców, zwykle zatrudniana w celu promowania określonych marek”  – oficjalna definicja Obserwatorium Językowego Uniwersytetu Warszawskiego. Opis trafny, chociaż z pewnością wymaga kilku słów komentarza.

Szczególnie chciałabym się odnieść do fragmentu o zatrudnieniu – nie każdy Influencer jest od razu zatrudniony, a już na pewno nie w celu promowania całych, konkretnych marek. Zdarzają się wpisy/zdjęcia sponsorowane, jednak bardzo często mamy do czynienia w sieci z barterem czy po prostu zwykłymi paczkami PR-owymi. W wyniku każdej ze współprac, osoba otrzymująca produkt korzysta z niego i prędzej czy później wyrazi swoje zdanie. Oczywiście w tym miejscu należy rozgraniczyć, kogo zaliczamy do Influencerów, czy będą to tylko czołowi i najbardziej popularni blogerzy/youtuberzy czy wszystkie osoby działające w sieci, które dzielą się swoimi przemyśleniami na temat produktów i usług. Jak dla mnie Influencer to każdy, kto publikuje treści w sieci, czasem mogą być to nawet konta na forach internetowych. Kluczem jest tutaj zaufanie odbiorców. Jeżeli w wyniku poleceń nawet bardzo małego blogera, ktoś decyduje się na produkty, to mamy do czynienia ze zjawiskiem wywierania wpływu i kreowania trendów w sprzedaży. Z drugiej strony, bardzo popularne osoby chociaż mają ogromną siłę przebicia niekoniecznie będą trendy wyznaczać. Często-gęsto prowadzą kampanie w tym samym czasie co dziesiątki innych osób, co niekoniecznie skutkuje pozytywnym skutkiem dla wizerunku marki.

Mówi się, że Influencer to zawód przyszłości i z pewnością tak jest. Zachowania konsumentów mówią wyraźnie, że wolą zaufać konkretnej osobie, która używała produktu niż samej marce (trzech na czterech potencjalnych konsumentów po wyszukaniu ceny produktu poszukuje także opinii na ich temat w mediach społecznościowych!). Sprawa zaszła tak daleko, że obecnie można mówić o specjalnej gałęzi marketingu – infulencer marketing. Taka forma prowadzenia kampanii reklamowych odchodzi od popularnego CRM (zarządzanie relacjami z klientami) a skupia się na IRM (zarządzanie relacjami z Influencerami). Krótko mówiąc, marki poświęcają większość uwagi osobom, z którymi współpracują, licząc, że to ich pozycja na rynku zagwarantuje wysoką sprzedaż produktu.


Dobry Influencer, czyli kto?

Poniżej przedstawiam Ci listę kilku punktów, które pomogą Ci zrozumieć sukces innych. Oczywiście jest tego znacznie więcej i każdy działa na własny rachunek, jednak wyjściowa baza jest taka sama u wszystkich.

  1. Aktywność i widoczność w sieci – podstawą jest bycie zauważonym. Koncentracja na powiększaniu swoich zasięgów i zdobywaniu nowych odbiorców to nieodłączny element pracy osoby tworzącej treści. Z czasem machina nakręca się sama, jednak nawet wtedy warto poświęcić odpowiednią ilość czasu na rozwój swojej marki.
  2. Ekspert w swojej dziedzinie – nie ma nic gorszego niż “nie znam się, więc się wypowiem!”. Dobry Influencer to specjalista w swojej branży, osoba, która potrafi użyć poprawnych argumentów aby przekonać swoich odbiorców. Czasem wiedzy nie potrzeba dużo, liczą się osobiste odczucia, jednak wyraźna wiedza chociażby ogólna w tematyce publikowanej treści znacznie podnosi kompetencje i dobrze rokuje na przyszłość.
  3. Nowinki, nowinki, nowinki – śledzenie bieżących informacji, uczestnictwo w branżowych konferencjach, wyszukiwanie  newsów. Tak, to zajmuje czas i energię, ale jak inaczej stać się osobą wyznaczającą trendy?
  4. Swój punkt widzenia, innowacja, autentyczność – na siebie też trzeba mieć pomysł. Kopiowanie wypowiedzi innych, dokładnie te same poglądy – NUDA. Powielanie treści (nawet popularnych) w sieci daje bardzo mizerne rezultaty. Pewnym pomysłem na siebie są kontrowersje, ale do tego też trzeba mieć charakter. Poza tym sięgając do tak pikantnych tematów bardzo łatwo przykleić sobie metkę, od której może nie być odwrotu. Bądź autentyczny, nawet jeśli to oznacza, że nie zgadzasz się z wszystkimi na około. Nic tak nie popłaca jak szczerość.
  5. Jakość i estetyka – bez tego nie ma co zaczynać. Pisząc artykuły zwracaj uwagę na ich poprawność językową, a publikując zdjęcia zadbaj by były po prostu estetyczne i przyciągały uwagę. Konkurencja jest ogromna, dlatego przeciętny poziom nie ma szans na sukces.

Jeśli chcesz zostać Influencerem nic nie stoi Ci na przeszkodzie! Pamiętaj tylko aby mieć pomysł na siebie i nie dać się za przysłowiowe “parę groszy” zamknąć w szufladce osoby, której nie można ufać. Twoje nazwisko to Twoja marka, nie ma nic bardziej cennego. Z kolei jeśli jesteś tylko obserwatorem i korzystasz z poleceń Influencerów, pamiętaj o tym, że to ich sposób na życie i umiejętnie analizuj publikowane treści. Zbuduj własną bazę osób, którym naprawdę ufasz, a resztę traktuj jako fajna dawka inspiracji i motywacji 🙂


Przeczytaj także:

➥ ORGANIZACJA BLOGA W BULLET JOURNAL | MIESIĘCZNE PLANOWANIE POSTÓW
➥ 10 RZECZY, KTÓRE MUSISZ ZROBIĆ PRZED ROZPOCZĘCIEM PRACY
➥ NAJLEPSZY ORGANIZER DLA MŁODEJ MAMY!